weekend en zo - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Aline - WaarBenJij.nu weekend en zo - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Aline - WaarBenJij.nu

weekend en zo

Door: Aline

Blijf op de hoogte en volg Aline

29 Oktober 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Het eerste weekend, en de eerste twee dagen school overleefd.

Zaterdag met de eigenaresse van het huis en het zwitserse meisje naar een luxe winkelcentrum in Recoleta geweest. Daar geluncht. De haute couture voor deze zomer: plateauzolen. Alle soorten schoeisel, van sandalen tot pumps tot bergschoenen, álles is op plateauniveau.
Zondag eerst met de canadees op stap geweest, en daarna zelf nog een stuk gelopen. Bij toeval bij een park uitgekomen met allemaal kramen met kunstnijverheid, openluchttheater, kraampjes met eten. En overal zie je maté drinkende mensen. Ze nemen zelf een tas met thermoskan heet water mee, en een typische kom waar ze de maté uit drinken.
Ik heb dat spul vandaag op de school gedronken. Een slokje bittere prut.

Buenos Aires is overweldigend. Groot. Te groot.
Het verkeer is een mierenhoop. Een grote kluwen van bussen en auto's, met af en toe een motor er tussen. Het openbaar vervoer is goed, de bussen rijden af en aan. Je hoeft maar bij de halte van je nummer te wachten (ik weet ze nu te herkennen), en binnen 5 minuten is er wel een bus, soms 2 of 3 achter elkaar met hetzelfde nummer. De wegen door de stad worden daardoor vooral bevolkt door bussen, en door taxi's. Bussen soms 3 rijen dik naast elkaar, en 5, 6, 7, achter elkaar.
Een handige website om te kijken welke buslijnen, of metro, je kunt nemen is: mapa.buenosaires.gob.ar. Toch handig, een laptopje mee. Je zoekt op de kaart op waar je heen wilt, voert de straatnamen in, klikt op het type openbaar vervoer, et voilá, alle mogelijkheden komen op je scherm.

Ik doe er met de bus tussen de 20 en 30 minuten over om bij de school te komen. Afhankelijk van het verkeer. Ben nu 3x daar geweest, en 3x bij een andere halte uitgestapt. Niet omdat ik die variatie nu zo leuk vind, maar omdat ik gewoon de haltes niet op tijd herken als zijnde de goede. Alles lijkt hier op elkaar, ik moet echt een specifiek gebouw nemen als oriëntatiepunt. Ik kwoon in de wijk Retiro, en heb les in de wijk Montserrat. Ongeveer 3,5 kilometer.

Op dit moment zijn we met slechts 3 studenten op de taalschool. Ieder krijgt les op zijn/haar niveau. Ze hebben zo hun eigen programma, en hoe ik ook zeg dat ik een examen voor de boeg heb, ik krijg gewoon les volgens het boekje. Een mooi boek, daarnietvan, Argentijns, maar niet helemaal wat ik eigenlijk voor ogen had.

De stad is vol contrasten, dit heb ik geloof ik al geschreven. Rijkdom en armoede. Overal in de parken liggen mensen, dakloos. Aan het eind van de middag vind je ze in alle hoeken en gaten van de gebouwen, in de parken, zelfs in de middenberm van de Avenida 9 de Julio. Bij monumenten en in parken zijn provisorische onderkomens van karton en plastic gebouwd. Die daklozen hebben zo hun eigen villa gecreëerd. Anderen moeten het doen met een bankje in een park of met een plaats in een portiek.