Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Aline - WaarBenJij.nu Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Aline - WaarBenJij.nu

Havana

Door: Aline2404

Blijf op de hoogte en volg Aline

10 Januari 2012 | Cuba, Havana

Hallo allemaal,
Hier mijn eerste reisverslag, ik heb een computer kunnen vinden. En maar een half uurtje de tijd, dus gewoon even snel wat intypen. Er is hier zoveel te beleven, te zien, te ervaren, kom tijd te kort om alles op te schrijven in een keer.
La Habana....le gusta o le deteste. Yo me gusta!

Een goede reis gehad, en met Air France vooral franse buren gehad. De immigratie op Cuba is een beproeving, de baggage ophalen duurt ook nogal, maar dan stond er toch echt iemand met en bordje met mijn naam erop. In het donker bij het huis afgezet.
We zitten met 4 studenten in het huis; een man uit Duitsland, een vrouw uit Zwitserland, een meisje uit Brazilie en ik. En dat zorgt nogal wat voor verwarring; zowel la holandesa als la brasiliera hebben dezelfde naam: Aline!
Ik heb les van Marisela en dat is een super match. Les in Centro Habana. Een oude wijk en ik ben daar over straat wel de enige blanke. Is een kwartiertje lopen vanaf mijn casa.

Gisteren na de les met "Bernardo" mijn duitse huisgenoot, de stad in geweest. Met zo'n oude taxi. Niet de lada, maar de Chevrolet (of zo). Wat een beproeving, wat een lol. Dat die dingen nog rijden. Er liggen in Nederland luxere auto's op de schroothoop dan de vehikels die hier rondrijden. Echt heel bijzonder! Wat rondgewandeld rond El Capitolo, daarna wat pleinen bezocht. Gewoon van alles te zien. En er is zoveel te zien in Habana Vieja. Het is er druk, vol, oude gebouwen, luxe gebouwen, gebouwen die instorten, of net niet.
Alle oude auto's, de ongelofeljike stank van de uitlaatgassen, het lawaai. Het oversteken van een straat is een hels karwei. Niemand stopt voor voetgangers, het lijkt wel een sport omze juist de stuipen op het lijf te jagen. Als je het verkeer van Habana overleeft, dan overleef je de rest ook wel, ha ha.
Ook over de stoep (voor wat er voor doorgaat) is een belevenis. Je kunt zomaar een emmer water over je heen krijgen, of lekkende airco.
Leuke conversatie lessen, huiswerk schiet er nog wel eens bij in.

Ja, de Cubaanse mannen doen niets anders dan fluiten. Sissen is het eigenlijk, de hele tijd psst, pssst, en knipogen. In Habana Centro, op mijn weg naar Marisela, is dat heel vriendelijk en gezellig zonder bijbedoelingen, in Habana Vieja zijn ze echt vervelend als je alleen rondloopt. Daar komen meer toeristen, dus wordt de sfeer toch ook anders. Jammer, jammer. (later zou ik in Trinidad ervaren dat er nóg meer toeristen op een kluitje komen, en dat de mensen zich nóg meer aan de toeristen opdringen..)

Ik heb al heel wat foto's gemaakt, maar ga een andere keer wel uitvogelen hoe ik die hier op de computer kan zetten. Het contrast tussen oud en nieuw is verbazingwekkend, bewonderenswaardig.

Tja, in feite ook tijd voor internet omdat ik met de wandeling gisteren mijn enkel toch overbelast heb. Hier helpt geen aardappel tegen. En lopend zie je juist het meest!

Oh ja, het eten. Ook een avontuur. Denk niet dat ik hier heel erg dik ga worden.

Er is nog veel meer te vertellen, maar de tijd tikt al weer aardig weg. En om nu af te wachten dat de computer ineens afsluit zonder dat ik dit verzonden heb....

Dus, iedereen de groeten.

• 11 Januari 2012 - 13:54

Lieke:

Hoi Aline,

Klinkt avontuurlijk, je hebt het wel naar je zin geloof ik!
    Jammer van die enkel....
    Ben benieuwd naar je foto's.

Hartelijks!

Lieke

• 11 Januari 2012 - 22:21

Rinus:

Klinkt als een echte ontdekkingsreis. Veel plezier, wees voorzichtig met je gezondheid en groetjes. Tot ziens in Holland.

• 12 Januari 2012 - 00:06

Renier:

Hey meid, leuk dat je dit zo doet.
    Dankjewel voor je berichtje, ik werd er ff weer wakker van.
    Dus vandaar nu dit even, veel plezier meid pfuutt. haha.

• 12 Januari 2012 - 19:07

Petra:

Hoi Hoi Aline,

Volgens mij heb jij daar in 1 uur al meer beleeft dan in 1 jaar in Dalfsen haha.
    Leuk dat je wat meer mede studenten hebt (als het klikt tenminste) en niet in een
    suf gezin zit.
    Leuk je verslag te lezen! Doe voorzichtig en geniet ervan meid!! Vind het trouwens super
    knap dat je dit doet.

Groetjes en lievie groet vanuit het saaie Dalfsen van je buuf

• 12 Januari 2012 - 19:48

Bertha:

Hallo Aline
    Da's een andere reis dan de dagelijkse treinrit Dalfsen-Zwolle. Ik ben heel benieuwd naar je verdere reisverslagen, hopelijk blijf je niet te veel last houden van je enkel.