Havana 2 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Aline - WaarBenJij.nu Havana 2 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Aline - WaarBenJij.nu

Havana 2

Door: Aline2404

Blijf op de hoogte en volg Aline

13 Januari 2012 | Cuba, Havana

Vandaag weer even tijd om achter de computer te kruipen.
De dagen vliegen om, en tegelijkertijd lijkt het wel of ik hier al een maand ben.
De lessen met Marisela zitten erop. Geweldig leuk, en ongelofelijk veel toevalligheden.
Een korte impressie hoe een dag eruit ziet:
Elke morgen om ongeveer kwart voor 8 ontbijt. Veel met ei, een soort van tostie met geel brood en iets ondefinieerbaar gefrituurd maar wel lekker. Dan een kwartiertje lopen naar het huis van de lerares. Twee drukke straten moet ik oversteken, elke keer weer een avontuur want vanuit alle hoeken en gaten komen de auto's. En het lijkt wel of ze willen bowlen met de voetgangers die proberen over te steken.
Les tot 12 uur, en dan de voettocht terug naar huis. Onderweg een winkel waar je flessenwater kunt kopen. Lunchen doe ik samen met een studiegenoot uit New York, Julia, een vrouw van 72. Heel gezellig! We lunchen, of liever gezegd snacken, bij een woning waar ze diverse broodjes en pizza's verkopen. Er staat altijd een rij van cubanen, dus dat betekent dat de kwaliteit van het eten goed is.
Woensdag ben ik met Julia de Malecon over gelopen richting het centrum, en hele wandeling. En woensdagmidag: Regen! We waren net op tijd terug in huis want toen brak me er toch een donderbui los! Dit keer wel electriciteit, dinsdagavond was de electra een tijdje uitgevallen dus hadden we diner bij kaarslicht.
Donderdag was erg warm en vochtig, wat wil je na een hele avond met stortregen en onweer. Donderdagmiddag met Alejandro de stad verkend. Hij heeft me zijn andere boek cadeau gedaan. Dit boek ligt gewoon hier in de boekwinkels. Zijn andere boek, Cartas... niet, omdat dit boek in Cuba niet door de ballotagecommissie is gekomen; te kritisch. Gegeten in de barrio Chino, Chinatown. Volgens mij was dat niet zo'n goed plan after all, want mijn darmen zijn nu lekker in protest. Wat wil je, het drinken werd in een glas geserveerd met ijsklontjes.... en ik natuurlijk zo stom om daar van te drinken. Ben benieuwd of dat spul van Jan Water uit Lemelerveld kan voorkomen dat ik straks tegeltjes kan gaan tellen.
En nu is het al weer vrijdag. De laatste les gehad.
Dit weekend ga ik niet naar Cienfuegos. Ik blijf zaterdag nog in Havana, en vertrek zondagochtend met een toeristenbus naar Trinidad. Niet met Viazul. Vlakbij waar ik woon is Hotel Habana Libre, (hier gebruik ik ook het internet, 10 CUC per uur) en het reisbureau daar verkoopt die tickets. Deze bus gaat via diverse hotels en je moet een dag van te voren reserveren. Ze zetten je naam dan op een lijst. Ik dacht nog handig te zijn om mijn naam nu alvast op de lijst te zetten voor zondagochtend. Nee, niet twee dagen van te voren.... 1 dag van te voren en dan wel voor 2 uur 's middags. zucht ik moet morgen maar weer terugkomen. Maar het is een stuk handiger, want anders moet ik zondagochtend vroeg eerst eerst met mijn baggage een stuk lopen om een taxi te zoeken, dan naar het busstation. Dit is veel dichterbij.
De andere Aline is ook in Havana dit weekend, dus "Las Alines" La Holandesa y la Brasileira, gaan de stad zaterdag maar eens onveilig maken.
Verder hier zomerse temperaturen, lekker zonnetje, af en toe wat wolken, en behoorlijk wat roet en uitlaatgassen. De straat ziet soms blauw!
Inmiddels al 100 foto's van Havana, en naturulijk nu weer mijn kabeltjes vergeten.
Ik vermaak me prima!
Owja, ik heb zelfs een cubaan aan het blozen gekregen door een, onbedoelde, dubbelzinnige opmerking. We lagen daarna helemaal in een deuk.

• 15 Januari 2012 - 09:37

Lieke:

Hey! Je hebt je schrijver dus getroffen?!
    Je zit nu in de toeristenbus naar Trininad, vast heel comfortabel.... Veel plezier aldaar.
    Ik ben afgelopen woensdag geheel zelfstandig de danspaal ingeslingerd, op de kop. Het was geen vloeiende beweging, maar alla, het is me eindelijk gelukt!

• 16 Januari 2012 - 22:38

Bertha:

Ben ik benieuwd naar de opmerking.........;-)