mango - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Aline - WaarBenJij.nu mango - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Aline - WaarBenJij.nu

mango

Door: Aline2404

Blijf op de hoogte en volg Aline

08 Juli 2012 | Cuba, Trinidad

Hallo hier ben ik weer even. Een manier gevonden om offline wat te schrijven. Nog steeds in Trinidad, het bevalt me hier uitstekend. Veel bekenden gezien en gesproken. Op straat word ik herkend door veel mensen. Sommige wil je liever vermijden, maar helaas lukt dat niet altijd. Inmiddels wel een echte cubaanse uitdrukking geleerd, maar die zal ik hier maar niet neerzetten.
Het weer en de temperatuur van ruim 34 graden is erg warm, zeker als je een griepje hebt opgelopen. Dat krijg je als je met de cubaanse families optrekt, als de ene wat heeft krijgt de rest van de familie het ook. Ikke dus ook. Van de hitte buiten naar de soms tot koelkast gekoelde winkels helpt ook niet erg. Een aparte sensatie om koorts te hebben met deze temperaturen. Daar lagen we dan in 3 bedden naast elkaar: oma, ik en het jochie van 1,5 jaar.
Een reden om juist wel in juni-juli naar Cuba te gaan is dat het mango seizoen is aangebroken. De verse , aan de boom gerijpte mango’s worden door de boeren met kruiwagens naar de stad vervoerd. Groot, sappig, zoet, nog nooit zulke lekkere mango’s gehad. Elke ochtend drink in ongeveer een halve liter mangosap bij het ontbijt.
Morgen, maandag is mijn laatste dag in Trinidad. Dan staat een wandeling in de bergen op het programma met de bevriende familie. Dinsdag vertrek ik met mijn copiloot naar Habana. Lekker uitlaatgassen opsnuiven.
Verder ben ik veel te weten gekomen over het cubaanse leven, over het niet mogen hebben van een dubbele nationaliteit, dus de mensen die een spaans paspoort hebben verliezen hun cubaanse identiteit en worden dan gezien als buitenlander, voor wie het onderwijs en de gezondheidszorg niet gratis is. Zo zijn er nog meer rare dingen hier, niet te begrijpen, gewoon te accepteren.
Ik hoop dat het in NL goed gaat met iedereen en met een paar in het bijzonder.

Groetjes,

• 09 Juli 2012 - 11:38

Lieke:

Lekker hoor die mango!
    Beterschap gewenst en op naar Havana!

• 10 Juli 2012 - 08:29

Mark:

Hè hè, eindelijk een teken van leven van onze Aline!
    Leuke verhalen meid en ik ben benieuwd naar de beloofde anekedote. Nog veel plezier in de resterende periode van je vakantie.

• 13 Juli 2012 - 12:16

Rudolf:

Dag Aline,

Wat leuk dat je zo vaak herkend wordt. Het lijkt echt behoorlijk heet, vooral in combinatie met de hoge vochtigheid. In Nederland daarentegen is het nu een beetje koel, wind en regenbuien. Ik hoop dat je inmiddels weer beter bent en wat gaat de tijd snel, want je bent al weer bijna terug. Nou nog heel veel plezier op Cuba, groetjes, Rudolf

• 17 Juli 2012 - 13:10

Henk:

Hoi Aline,
    Eindelijk wat te lezen. Over 2 dagen weer thuis lees ik. Time fly's! Weer hersteld van de griep? Lekker met oma in een bed. Veel plezier. Leuk om wat over je ervaringen te lezen. Een hele goede reis terug naar Nederland! Zet je schrap voor wat betreft het weer hier. Dat zal je tegenvallen!

• 19 Juli 2012 - 13:49

Mark:

Is je vakantie al weer afgelopen. Jammer hoor, maar toch weer welkom in Nederland!