Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Aline - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Aline - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar

Door: Aline2404

Blijf op de hoogte en volg Aline

02 Januari 2013 | Cuba, Trinidad

Voor iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst vanuit een zonnig en warm Trinidad!

Ik had een mooi verhaal klaar en op een usb-stick gezet (mocht de computer in het casa particular gebruiken), maar helaas, deze internetcomputer kan daar niet mee overweg. Dus dan maar weer als een razende in een half uurtje wat tekst produceren. Meer een soort highlights aanstippen.

De eerste dagen in Cuba zijn al weer voorbij. In Varadero werd ik gelijk al herkend door de host van Holland International. Ben je er al weer?
Hetzelfde toen ik op het busstation in Trinidad aankwam. Se~nor Pompi stond daar ook te wachten.
In Cuba is het vaak " no hay" ,of " es un dia dificil" . Maar vaak kan het best wel, je moet even doorvragen.

In Varadero is het mooi weer, maar toch met een flinke zeewind. Hoge golven. Een man liep langs de kustlijn met een emmer vis om pelikanen te voeren. Als attractie voor de toeristen. Op een gegeven moment waren er wel 10 pelikanen om hem heen.
In Trinidad is het warmer, en bijna geen golven in de zee. Mijn eigen nieuwjaarsduik gehouden. Morgen met Zule en Manolito naar het strand; ze zullen ook het water in moeten.

Binnen een uur al bij de familie thuis. Cerdo asado is het gerecht voor oudjaarsavond. Manuel liet me trots de pan zien, vol met vlees dat stond te sudderen in het water. Weer heerlijk gegeten. Het eten bij de mensen thuis is heel wat lekkerder dan het voedsel in de hotels. Ik eet vooral bij Zuleny thuis, of bij Manolito thuis. Heel lekker, en vooral erg veel. Je wordt hier enorm volgestopt.
Een toetje van hier is: een kommetje met jam en een stuk kaas erin.

Een oud&nieuw sfeer zoals in NL is het hier niet, althans niet voor mij. Het lijkt wel zomer, vakantie! Wel overal iedereen die elkaar felicidades toewenst, gelukkig nieuwjaar.

De andere oude bekende van de bicitaxi, Moyse, heeft me ook al weer gespot. Een tijd mee zitten praten. Hij viel zowat om van verbazing dat hij me alweer zag lopen.
Langzamerhand begin ik al wat cubaanse uitdrukkingen te kennen. Zelf praten gaat makkelijk, je weet wat je wil zeggen. Maar het nadeel is dat de mensen dan automatisch er vanuitgaan dat je alles begrijpt. En behalve veel gewoon eten, eten ze ook veel de woorden.

Er is mij van diverse kanten afgeraden om naar Santiago de Cuba te reizen. Het oosten is nog steeds verwoest na de orkaan Sandy, en bovendien heerst er cholera en dengue. Ze raden me aan om in Trinidad te blijven, of in elk geval niet naar Santiago te gaan. Maximaal Holguin, maar dat zal ook wel moeten omdat ik van daar uit vertrek.

De tijd tikt weg, dit is zo'n kaartje dat als de tijd op is, je je tekst ook kwijt bent.
Dus..... alle goeds en gezondheid en tot een volgende blog.

• 02 Januari 2013 - 22:17

Wim:

hola Aline

Gracias por tu informacion. Muy bien que todo va bien. Tengo cellos pero en mi opinion lo mereces . En Holanda cada dia esta gris . Me gustaria tambien tumbarme en el sol y banar en el mar de Trinidad.Quizas sea posible en el ano que viene.
    Espero que te diviertes mas

Abrazo Wim

• 03 Januari 2013 - 09:33

Andries:

Hoi Aline,

Goed om te lezen dat je het weer naar je zin hebt in Cuba. En dat je voldoende te eten krijgt. Ik wens je een heel gelukkig en gezond 2013 toe. Tot over drie weken.